Direktlänk till inlägg 2 september 2009

Vaniljbullar

Av Inger - 2 september 2009 19:13


Här är ett recept på vaniljbullar som jag gjorde häromdagen och de blev väldigt goda.

Ugn 200-225gr

25st (jag dubblade och gjorde 50 st)

150g smör

5 dl mjölk

50g jäst

0,5 tsk salt

1 dl strösocker

720g vetemjöl

1 tsk kardemumma


Fyllning

100 g mjukt smör

4 msk strösocker

4 msk vaniljsocker


Pensling

1st ägg

2 msk pärlsocker


Smält smör och blanda i mjölken värm till 37gr.

Smula ner jästen i en deg bunke och häll över smör o mjölkblandning, rör till jästen smält.

Häll i strösocker,vetemjöl,salt och kardemumma i degen och rör om till en smidig deg.

Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.


Rör ihop fyllningen.


Kavla ut degen och bred på fyllning och lägg sedan på smord plåt eller i pappersformar.

Låt sedan jäsa i 20 minuter övertäckt


Pensla med ägg och strö över pärlsocker.


i ugn 10-15 min

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 15 september 2009 08:37

       Hej igen allihop! Nu har jag inte varit här på ett tag.Jag hade glömt av mitt lösenord. Men nu har jag fixat det igen. Igår var jag och hundarna ute i skogen och jag hade tänkt mig att försöka hitta svamp. Men visst hittade jag svamp...

Av Inger - 2 september 2009 19:36

  Födelsedagen är dagen man firar dig som en gåva till resten av världen. ...

Av Inger - 2 september 2009 19:23

  Nu är hösten här, regnet det bara öser ner och blåser ute,fy man undrar vart sommaren tog vägen. I fredags kom bonuspojkarna hit och Casper hade fyllt 7 år den 26:e augusti så vi firade honom i efterväg i söndags. Först med glass och kakor (han fi...

Av Inger - 28 augusti 2009 13:35

  Vänskap dubblerar glädjen och halverar sorgen.

Ovido - Quiz & Flashcards